5 redenen waarom creators een e-mail lijst moeten bouwen
Waar social media tekort schieten, heersen e-maillijsten.
Waar social media tekort schieten, heersen e-maillijsten.
Als creatievelingen richten we ons veel op social media om in contact te komen met onze kijkers. En waarom? Omdat het direct is. Omdat het veel gebruikt wordt. Omdat het sociaal is. En social media is geweldig. Het is een ongelooflijk krachtig instrument. Het houdt je regelmatig in gesprek met je kijkers en volgers. Maar zelfs social media heeft een aantal vrij onthutsende beperkingen die je tegenhouden.
Waar social media tekort schieten, heersen e-maillijsten. Ga nu niet je Facebook of Instagram accounts verwijderen! Ga door met het goede werk dat je daar hebt gedaan, maar begin ook een e-maillijst.
Nee echt, begin die e-maillijst.
Hier zijn 5 redenen waarom je echt zult willen dat je er gisteren mee begonnen was:
Je hebt controle over je e-maillijst. Je hebt geen controle over je social media accounts
Vrijwel elk groot sociaal netwerk geeft gebruikers de illusie van controle. Maar in werkelijkheid gebruiken alle sociale netwerken slimme algoritmes om te bepalen welke content je daadwerkelijk te zien krijgt op je feed.
Hoe schaadt dat jou, de creator? Laten we eens kijken naar Facebook als voorbeeld.
Stel dat je 10.000 abonnees hebt op je YouTube kanaal. Ook al hebben 10.000 mensen zich aangemeld om je updates te ontvangen, de meerderheid van hen zal je content niet zien wanneer je het plaatst.
Waarom? Omdat YouTube rekening houdt met vele factoren wanneer ze beslissen of ze jouw inhoud gaan promoten in de feeds van je subscribers.
Hoewel ze zeggen dat ze gewoon gebruikers willen informeren en YouTube een betere plek op het web willen maken, heb je uiteindelijk geen controle over je profiel, en bereik je niet iedereen die je wilt (en kan) bereiken.
Jouw abonnees zijn mensen die houden van wat je doet en meer van je willen zien - ze hebben dat bewezen door op jouw 'abonneer'-knop te drukken. Maar die 10.000 abbonees zouden gemakkelijk een e-maillijst van 10.000 mensen kunnen zijn die daadwerkelijk je updates te zien krijgen en zo dichter naar jou en je kanaal toe groeien.
Praten met je e-maillijst voorkomt dat je vervaagt
Je weet al dat communiceren met je subscribers op regelmatige basis belangrijk is, en dat sociale media niet altijd de meest effectieve of betrouwbare manier is om contact met hen te houden.
Als je via e-mail met je subscribers praat, is het veel moeilijker om weg te zinken in hun andere verplichtingen, gesprekken en afleidingen. Dit komt omdat je zo vaak kunt mailen als dat jij wilt: maandelijks, wekelijks, of zelfs dagelijks.
Dat betekent niet dat jouw e-mail de enige zal zijn in de inbox van een fan. Afhankelijk van hoe druk ze zijn, kunnen ze enorm veel mails van andere bedrijven krijgen. Maar iemands inbox zal je niet afstraffen op basis van een of andere robot die bepaalt of het ‘relevant is voor de ontvanger’. De ontvanger is geïnteresseerd! Ze hebben zichzelf aangemeld om jouw e-mails te ontvangen! Dus stuur ze consistent en regelmatig e-mails.
Je kunt verkopen aan je lijst
Dit is een heel belangrijk punt. E-mail lijsten zijn niet alleen over het verzenden van nieuwsbrieven en updates. Je kan het ook gebruiken om te verkopen!
Als je je e-maillijst op de juiste manier neerzet, kan het een van de meest effectieve verkoopinstrumenten worden die je hebt.
Verkoop kan slijmerig aanvoelen, maar denk er eens zo over na:
Wat is een e-maillijst in wezen? Het is een groep mensen die houden van wat je doet, die er meer van willen, en ze hebben het startsein gegeven om direct met hen in contact te komen. Dat betekent dat je een prachtige kans hebt om je abonnees artikelen te koop aan te bieden die ze graag zouden willen kopen. Niets slijmerigs aan.
Jouw e-maillijst is het meest krachtig voor jouw kanaal wanneer je gebruik maakt van slimme marketing en verkoop funnels met jouw abonnees.
E-mail is super persoonlijk
E-mail is niet meer zo formeel als vroeger. Een paar jaar geleden had je alleen een e-mailadres nodig als je in dienst was bij een bedrijf of als je een baan zocht. E-mail was voorbehouden voor professionele correspondentie en af en toe een kettingbrief van je gekke tante.
Tegenwoordig is e-mail een stuk informeler en leuker geworden, EN, je raadt het al, super persoonlijk.
Onze inboxen zijn privé. We delen de inhoud van onze inbox niet publiekelijk zoals we statussen of foto's delen op social media. Het is onze 'persoonlijke ruimte' op het internet, en jjij hebt toegang tot die van jouw subscribers!
Dus als iemand zich heeft aangemeld om e-mails van jouw te ontvangen, geeft hij je de kans om met hem te praten op een directe, persoonlijke manier. Dat is niet iets om licht op te vatten. Je abonnees geven je veel vertrouwen, wat nodig is om authentieke, geweldige relaties op te bouwen.
E-mail lijsten kunnen veel werk voor je doen terwijl je slaapt
Dit is waar het magisch begint te worden.
Wanneer je je e-mailmarketing automatiseert, loopt het 24 uur per dag, 7 dagen per week. Het werkt voor jou wanneer jij niet werkt.
Je hoeft niet elke week uren en uren te besteden aan het updaten van je e-maillijst zoals je dat doet met je social media accounts. Niemand heeft daar tijd voor. Je wordt al in veel verschillende richtingen getrokken. Automatiseer je wekelijkse updates, je verkoop- en marketing funnels, je blog posts, alles wat je maar kan (binnen redelijke grenzen) en zie hoe je lijst gelukkiger wordt terwijl jij geld verdient in je slaap.